EXTEMPORANI,
PERÒ NO ANACRÒNIC
(A propòsit del dietari Inflexions de Josep Iborra)
Antoni Defez i Martín
(Universitat de Girona)
Per què s'escriu un dietari? Amb quina finalitat? Per a qui?
Quina és la veu que hi parla? Òbviament no hi ha una resposta
única a aquests interrogants: els dietaris poden ser de tipus
molt diversos, i els autors també. Fins i tot és possible
fer servir, diguem-ne, la forma 'dietari' com un recurs estilístic
amb propòsits estrictament literaris: per exemple, per narrar
una història de ficció. Amb tot, sembla que alguna cosa
vindrà ja imposada pel format i la mateixa tècnica d'escriptura:
un dietari sempre és l'expressió conceptual o emotiva,
o ambdues coses alhora, d'un subjecte i, per tant, sempre adopta la
perspectiva de primera persona, si més no, una primera persona
elidida. Ara bé, un dietari no té per què tenir
com a objectiu fonamental adreçar-se a un altre, és a
dir, comunicar quelcom a algun anònim lector. No, un dietari
s'escriu primordialment per a un mateix: és l'intent d'esdevenir
màximament concret i irrepetible, l'intent arribar a ser algú
i no pas una simple abstracció. I en aquest sentit, què
podrà ser un dietari sinó el quadern íntim d'una
identitat, de la identitat d'aquell qui escriu, perquè li és
urgent la pròpia diferència.
Tanmateix, escriure un dietari podria ser al capdavall un fet impossible,
i a més una futilitat. Que ens siga indispensable afirmar-nos,
construir-nos -que ens resulte peremptori escriure un dietari-, no garanteix
que la nostra afirmació, que el quadern íntim de la nostra
identitat, no acabe en cert sentit important en un fracàs. I
no sols perquè la mort estronque qualsevol identitat, sinó
també perquè fem el que fem, sempre serem mera anècdota,
una individualitat incompleta, imperfecta, contingent, fragmentària,
inconclusa, ubicada, sempre en dependència... Perquè si
res no significa afirmar emfàticament "Però si jo
sóc jo!", tampoc tindria cap sentit que en algun moment
de la nostra existència diguérem presumptuosament "Ara
sí que ja sóc jo!". La nostra identitat no és
d'aquest tipus.
Faig aquests aclariments perquè em sembla que s'adiuen força
bé a l'esperit escèptic, liberal, desenganyat i estoic
del dietari Inflexions de Josep Iborra, obra magnífica que merescudament
va rebre en 2004 el VI Premi d'Assaig Mancomunitat de Ribera Alta, i
que l'Editorial Bromera acaba de publicar. Inflexions és un dietari,
extemporani però no anacrònic, on s'alternen les típiques
anotacions pròpies del gènere (les ràpides observacions
de circumstància), amb mini-assaigs d'alta volada conceptual,
i aforismes punyents sovint no exempts de humorisme i ironia. Deixeu-me
que d'aquests últims en recorde un parell o tres: "L'home
és la mesura del seu taüt", o "Gos: animal que
no es cansa mai de lladrar"; o també aquell altre: "Al
capdamunt de tot hi ha el nostre cap".
Com dic, Inflexions és una obra extemporània però
no anacrònica, perquè si, bé és cert, que
la nostra forma de vida actual no propicia que ens ocupem de la nostra
pròpia identitat, també seria correcte afirmar que ens
urgeix de fer-ho, si més no, si no volem abandonar els nostres
ideals d'ésser humà. I a tal efecte -heus ací el
sentit del títol triat per Iborra-, més que la reflexió
ens calen inflexions, les inflexions que podem exercir sobre els nostres
hàbits, pensaments i creences. O com diu ell mateix en cert un
moment, el desplaçament de les qüestions que ens permet
veure com "el que crèiem ben plantejat, se'ns apareix com
un error, com un mal enfocament", perquè l'art de desplaçar
és "l'art de dissoldre plantejaments, problemes o solucions
que semblaven inamovibles".
I això sempre amb la precaució correctora a què
ens obliga la circumstància de ser "presoners, tots, de
les nostres evidències". Aquesta, de fet, i en contra del
que pensaria el racionalisme més ingenu, ens seria una situació
indepassable, perquè, ben mirat, fins i tot els instruments que
tenim per copsar la realitat, suposadament neutres i objectius -posem
per cas, la càmera fotogràfica- no farien altra cosa que
verificar la nostra subjectivitat, les nostres percepcions. I què
dir del sentit la nostra existència o del seu tarannà
moral, on sovint el nostre contrincant real -el nostre pitjor enemic-
seríem nosaltres mateixos, l'inquilí que habita dins nostre
i a qui no podrem vèncer mai del tot. Hom podria dir així
que no hi ha solucions definitives i absolutes en favor de l'objectivisme,
però si pal·liatius: negociar racionalment amb les nostres
evidències i les nostres passions sense pretendre desactivar-les
o eliminar-les del tot, "despullar-les de la part de raó
que semblen que tenen, d'utilitzar tècniques per reduir-les al
que són".
Doncs bé, Iborra, amb aquest equipament tan profilàctic,
s'ocupa d'una bona quantitat de temes, aspectes i personatges centrals
a la nostra forma de vida i ambient cultural. I ho fa, a parer meu,
d'una manera atractiva i brillant. Aquesta n'és una mostra a
tall d'exemple: l'esperit cap a la dissociació i dissolució
de la literatura moderna; el nou status dels artistes; els laberints
del jo i les identitats; el paper i la funció del llibre de capçalera;
l'opacitat de Sartre davant la ciència i, també, la natura;
l'absència de l'humor en la filosofia i la música occidentals;
els canvis que la nova forma de vida exerceix en l'ús de les
paraules, o sobre la possibilitat de ser excèntric o foraster,
o en la vivència del temps; la manera com els humans s'imaginen
Déu i les relacions que hi mantenen; la responsabilitat política
de Nietzsche en triar el llenguatge que va usar; la difícil i
intractable presència de la mort dins la vida; el verbalisme
i l'aparença de lucidesa d'Adorno; la importància del
tàndem 'mal i bé' en la nostra vida; la discussió
Gide-Barrès a propòsit de l'arrelament i ubicació
de les identitats; el sinistre i tenebrós silenci de Heidegger
respecte l'Holocaust; l'egolatria i el vedettisme d'Eugeni d'Ors i Terenci
Moix; les reticències de Rilke, i de l'autor també, davant
dels propòsits de la psicoanàlisi per canviar o alterar
la personalitat dels humans... O el poder que tenen les figueres a l'estiu
per fer-nos oblidar el món.
Iborra no desgrana aquestes qüestions a la manera d'un intel·lectual
orgànic, un d'aquells intel·lectuals que seuen, fent servir
una imatge seua, entorn d'una taula rodona per debatre els grans temes
que preocupen la nostra societat o que li passen pel cap a l'autor d'un
programa de ràdio o de televisió. No, la d'Iborra no és
una reflexió -una inflexió- avorrida i decadent, sense
ja cap Sant Graal a cercar, i al servei d'algun rei Artús. No,
més aviat, les seues inflexions brollen del silenci, del seu
silenci interior, cosa que a Iborra li és "condició
necessària per a poder-se escoltar". Aquestes inflexions,
com suggeríem al començament, formen part de la creació
de la identitat de l'autor, d'un autor que ja supera els 75 anys, i
que amb molt coneixement de causa és conscient, com dèiem
abans també, tant de la necessitat com de la futilitat dels afanys
i els esforços envers la identitat. Diguem-ho amb les seues paraules:
"Fins a quin punt podem veure-hi clar en la nostra vida i, per
tant, fins a quin punt podem contar-la? Més aviat, tenim la sensació
d'un desordre, d'una confusió més que no pas d'una història".
En suma, un llibre que faríeu bé de llegir.
Antoni Defez.
Article publicat en L'Espill, Vol. 21,
pàgs: 183-185.
Universitat de València- Edit. Tres i Quatre, València,
2005.