LA TRANSICIÓ I LA SIMPLICITAT
DEL BÉ
Antoni Defez
(Universitat de Girona)
Voldria fer dues pinzellades sobre l'evolució i el canvi
d'algunes idees del nostre imaginari col·lectiu durant la
Transició, aquella transició que començà
el novembre de 1975 i que, segons alguns, encara duraria. Sens dubte,
el que diré només podrà ser aproximatiu, ja
què les idees col·lectives no deixen de ser quelcom
força divers, local, canviant, difús i, de vegades,
efímer. A més, per raons òbvies, hauré
de ser extremadament lacònic.
D'entrada, i pensant en els més joves, caldrà que
fem l'esforç d'imaginar-nos què fou la Transició
amb alguna representació viva. I això crec que podem
aconseguir-ho si recordem la situació social que vam viure
no fa gaire entre l'atemptat de l'11 de març i la comunicació
oficial dels resultats de les eleccions la nit del diumenge 14.
Indignació, crispació, mobilització social
espontània, profunda alegria, eufòria... Sols havien
fet falta tres dies perquè alguna cosa important passara:
es notava a l'ambient, com una espessor desacostumada, sobretot
la tarda-nit del dissabte 13. Tot i que no tothom hi estava per
la labor -l'ajustat triomf electoral del PSOE així ho demostra-,
no obstant, es va produir allò que de vegades s'anomena poèticament
una onada en la història. Un embat imprevist, o no tant imprevist
perquè la mar grossa ja havia començat a moure's amb
les darreres eleccions catalanes. Esperem que el temporal no amaine.
Crec que aquest seria un bon exemple per poder explicar allò
que pretenien significar aquells rancis conceptes revolucionaris
de classe obrera, poble o voluntat popular, conceptes que personalment
sempre m'han semblat part d'una metafísica social inacceptable.
De sobte, molta gent, una quantitat suficient de gent, canvia d'actitud
política o abandona l'apatia, i es decideix a fer valer les
seues opinions, a dir "ja n'hi ha prou". I ho fa no per
la Idea, com deien molt hegelianament alguns antics comunistes i
anarquistes, sinó per quelcom més dèbil, però
també molt potent: la simplicitat del bé. Com dic,
sobtadament, un grup suficient de gent descobreix que darrerament
l'han estat enganyant i que volen continuar enganyant-la, tot emmascarant
la simplicitat del bé.
Aquests són sempre moments difícils per als defraudadors,
ja que en el mateix moment en què la gent descobreix la darrera
mentida, descobreix també tot el seguit de mentides que la
precedien. I aleshores ja no hi ha res a fer, con demostra l'enorme
quantitat de despropòsits que el PP va cometre en poquíssimes
hores, i que va culminar amb el pitjor dels errors: desqualificar
els votants acusant-los de deixar-se manipular pel partit al qual
lliurement havien votat. En una democràcia no es pot tractar
d'aquesta manera els electors: no se'ls pots acusar de ximples i
babaus. Cal tenir present que és una regla d'or que mai has
d'afirmar, si més no en públic, que l'electorat s'ha
equivocat, perquè això justament seria la cancel·lació
de la ideologia democràtica. Deixem, però, aquesta
qüestió.
El concepte de la simplicitat del bé és, sens dubte,
un concepte obert, imprecís i força borrós,
de manera que sembla de difícil aprofitament teòric.
Tanmateix, i en part justament per aquesta evanescència,
té un enorme avantatge: és capaç de fer comprensible
com persones de pelatge polític molt divers i que no es coneixen
entre ells, llevat del seu cercle més proper, coincideixen
a defensar uns mínims polítics comuns. Per descomptat,
no es pot fer política amb la simplicitat del bé -de
seguida apareixerien les diferències-, però el concepte
serveix, i molt, per a entendre com es capgiren situacions històriques
que ratllen en la indignitat: de sobte, gent molt diversa està
d'acord en el fet que certa realitat -una guerra, un govern, etc.-
és insostenible, i que cal plantar cara. (Òbviament
quan parle ací del bé no pretenc dir que aquest bé
siga el bé amb majúscules, i que hom pogués
demostrar-lo filosòficament -de fet, per a alguns, podria
ser el mal. No, només m'interessa assenyalar -diguem-ne,
en un sentit epistemològic- que és tracta del bé
en tant que una gran quantitat de gent el percep o el viu com a
tal, i es mobilitza en la seua defensa).
Crec que per a molts d'aquells que vam viure la transició
de la dictadura de Franco a la democràcia actual aquests
dies de març signifiquen alguna cosa més que la simple
derrota del PP: hi vam reviure a petita escala justament aquella
altra transició, perquè alguna semblança de
família hi havia. I ho vam fer, estic convençut, de
la manera indicada: com una d'aquelles victòries de la simplicitat
del bé que només es produeixen de molt tard en tard
de manera escadussera i fugaç. Per aquest motiu no fou estrany
comprovar que ràpidament el triomf del PSOE era presentat
per alguns sectors polítics com a una segona transició
o, si es vol, com el moment propici per aprofundir i enllestir definitivament
la primera transició.
Efectivament, la Transició fou com els quatre dies del març
passat que acabem de comentar, però és clar amb unes
dimensions gegantines: ni van ser només quatre dies, ni es
tractava únicament d'elegir un nou govern. No, el que calia
era canviar l'Estat, la forma de l'Estat, tot liquidant l'anterior,
cosa que implicava fer canvis i reajustaments mentals, socials i
polítics d'una gran fondària. I aquestes convulsions,
sí, afectaren a aquells que mantenien posicions immobilistes,
però també a aquells altres que ho volien canviar
tot. Hem dit que hi havia una semblança de família
entre el març passat i la Transició, però caldrà
remarcar que només una semblança, ja que allò
que predominava en 1975 no era merament la simplicitat del bé,
sinó el discurs de la utopia. Per descomptat, la utopia inclou
la idea de la simplicitat del bé, però hi va molt
més enllà: el discurs de la utopia sempre és
una mena de física social que creu disposar de l'algoritme
que ho explica tot, i dels mitjans per tal de realitzar en aquest
món allò utòpic.
En el moment de la mort del dictador l'Oposició al règim
estava plena de marxistes i comunistes de molt diversa índole,
tot i que el PC era predominant. Ben curiós, i com s'ha dit
més d'una vegada, fou Franco qui més comunistes havia
creat: ser comunista era llavors la manera més usual de ser
antifranquista. Això, però, canvià molt ràpidament:
i tal i com recentment hem pogut comprovar que a la URSS en realitat
no hi havia comunistes, a l'Estat Espanyol amb l'arribada de la
democràcia les coses anaren cap el seu lloc natural, i la
major part d'aquells comunistes començaren a reajustar llur
ideologia. Això, aquest abandó de la utopia, coincidí
amb els primers governs del PSOE i l'anomenada època del
desencant, una de les manifestacions més cridaneres de la
qual fou, no sols la desmobilització ciutadana, sinó
la total desaparició de l'interès pels discursos ideològics
i les discussions polítiques. Només una dada significativa:
de sobte, les llibreries de vell començaren a omplir-se,
literalment a vessar, d'obres de pensament polític d'esquerres
que podies comprar a preu de pes.
Aquest fenomen tingué també la seua contrapartida
en el bàndol contrari: l'Estat espanyol s'emplenà
de demòcrates de tota la vida, de liberals, d'antifranquistes,
de constitucionalistes. També curiós: si exceptuem
quatre nostàlgics, tots aquells que tantes vegades havien
eixit al carrer a aplaudir el dictador, aquells que havien votat
en contra de la Constitució o demanat l'abstenció,
o aquells que et tancaven el portal quan corries perseguit pels
grisos, tots aquests ben aviat ja donaven lliçons de democràcia,
de patriotisme constitucional i de liberalisme. Franco era el passat,
un passat reconvertit en quelcom que suposadament tots havíem
patit, o un passat necessari que, malgrat les seues obscuritats,
hauria tingut també moltes coses positives. En qualsevol
cas un passat que se'ns volia fer creure com a fet i acabat, i que
per mor de la convivència i la concòrdia del present
calia oblidar.
Aquest, no cal dir-ho, fou un dels preus d'haver optat per una
transició i no una ruptura, i el PSOE i el PC van contribuir-hi,
i força. En aquells anys recordar, recordar que no s'havia
fet justícia amb els perdedors de la guerra, amb els empresonats,
amb els afusellats, amb els exiliats, amb tots aquells que havien
sofert les callades represàlies del règim, amb tots
aquells que havien vist arruïnada la seua vida, era considerat
com un intent d'obrir ferides innecessàries i perilloses.
Com si els vencedors, i els que ara eren descendents seus, se n'haguessen
oblidat alguna vegada! Com se n'havien d'oblidar ells si tothora
els ho recordava la contundència dels seus privilegis! En
aquest sentit, vull indicar que és esperançador l'actual
moviment de recuperació de la memòria, i l'intent
de fer justícia. Jo no crec que existesquen a priori els
universals culturals, però em sembla prou estesa entre els
humans la necessitat de saber on estan soterrats els teus morts:
la gent no hi dorm tranquil·la. No fou aquest el retret que
Príam féu a Aquil·les per haver-li manllevat
el cos del seu fill Hector després de matar-lo?
L'època del desencant, com és conegut, fou seguida
per l'anomenada cultura del pelotazo, la qual va ser més
o menys coetània amb la recepció a casa nostra de
tot aquell conjunt d'idees filosòfiques del final de la història,
del pensament únic i de les versions més radicalment
relativistes del postmodernisme. Al meu parer, tot això té
ben poc interès en un sentit teorètic, però
reconec que no deixa de ser il·luminador per entendre les
actituds i les conductes de les persones en cada moment. Com també
ho és en la situació mundial actual la ideologia del
conflicte de civilitzacions que des de EEUU promouen les think-tanks
del fonamentalisme cristià nord-americà.
I acabem ja. En tot aquest període que estem comentant de
la transició espanyola hi ha hagut, a més de les seqüeles
no tancades de la guerra del 36 i la posterior dictadura, quelcom
que sempre ha quedat irresolt, i que també depèn de
les idees que els ciutadans de l'Estat tenen sobre sí mateixos
i sobre els seus conciutadans: em referesc al problema de la nació.
Jo crec que les nacions existeixen, tot i que no són classes
naturals. Les nacions no són com els tigres: existeixen -i
aquesta seria sols una observació epistemològica-
només en la mesura que hi ha una massa crítica suficient
de persones que hi creuen. I això seria tan aplicable al
cas d'Espanya com al cas de Catalunya o Euskadi. Per cert, heus
ací per què el País Valencià no existeix
o no acaba d'existir com a nació: ens falta una massa crítica
suficients de creients. Bé, aquesta però no és
ara la nostra qüestió.
Aquesta segona transició que alguns veuen en el triomf del
PSOE el març passat ha tornat a obrir la capsa dels trons,
i ho ha fet d'una manera que reprèn els treballs de la constitució
de l'Estat de les Autonomies: se sent la necessitat de reformar
els Estatuts i la mateixa Constitució. En aquest sentit,
recorde que quan Franco va morir fou fàcilment assumible
per amplis sectors de la societat que calia un nou model territorial,
econòmic, cultural i simbòlic de l'Estat. Això,
també ho recorde clarament, anava acompanyat d'un retraïment
de la idea d'Espanya i d'una gran simpatia cap els anomenats fets
diferencials basc i català. Això, però, també
ho recorde, començà a canviar durant el període
dels primers governs del PSOE: de mica en mica, Espanya, el concepte
de la qual fins aquell moment havia estat inextricablement lligada
al franquisme, es posà de moda. I no es tractava de l'Espanya
plural i federal, de l'Espanya nació de nacions, sinó
de l'Espanya canyí, l'Espanya eterna. Ho podies notar en
l'auge, fins i tot en ambients intel·lectuals, de la festa
nacional, de la copla, de personatges com Concha Piquer, etc. No
cal dir que tot aquest procés s'accentuaria amb el govern
del PP, de manera que no era només Espanya anés bé,
com va dir qui aleshores era president del govern, sinó és
que anava a més.
Fins i tot en els cercles progressistes començà a
detectar-se una clara animadversió cap tot allò que
fos basc o català, i amb els arguments més simplistes.
Jo que sóc valencià i he vist com és possible
fer, de la ficció, política, vaig veure de seguida
que s'estava exportant a la totalitat de l'Estat, incloent Catalunya
amb la idea de suposades persecucions, l'experiment de l'anticatalanisme
que, amb la feblesa del PSOE, tants beneficis havia donat a la dreta
valenciana local. I així va aparèixer quelcom que
feia anys que no veiem: no l'orgull de sentir-se espanyol -cosa
per a mi respectable-, sinó un espanyolisme barroer i excloent
on ser basc o català era una espècie feixisme o, en
el millor dels casos, una mena d'atròfia. Aquest espanyolisme
de seguida va trobar una ideologia que el dignifiqués: la
ximpleria del patriotisme constitucional, defensat tant pel PSOE
com pel PP. I a nivell polític la idea que l'Estat de les
Autonomies era quelcom fet i acabat -el sostre de la descentralització-,
i de vegades, per alguns, quelcom que calia començar a desmuntar
en silenci peça a peça.
Vet ací, però, que les coses mai no són tan
fàcils com sembla. D'una banda, l'Estat de les Autonomies
per si mateix ha acabat generant unes forces centrífugues
que si no són controlades per l'Estat central, ben bé
podrien acabar donant lloc a un estat federal o, almenys, podrien
fer molt de soroll. D'altra, l'augment d'influència d'ERC
tant en el govern de Catalunya com en el govern de l'Estat pot imprimir
més velocitat i més sentit a aquestes forces centrífugues.
Res, però, serà possible sense les idees. I caldrà
no deixar la idea d'Espanya en les mans d'aquells que només
son capaços d'entendre-la a la manera del vell falangisme.
Els catalans i els bascos res aconseguiran a canonades -de fet,
sempre han perdut quan la cosa anava d'exèrcits-, sinó
amb idees i imaginació. I això tampoc no és
garantia de res, perquè no està del tot clar que estem
en una segona transició. A més, cal tenir en compte,
com apuntàvem adés, que sempre és necessari
comptar amb una massa crítica suficient de persones que hi
creguen. O dit d'una altra manera: en el fenomen del nacionalisme
de vegades la quantitat determina la qualitat, i és possible
que arribe el dia en què ja no siguem suficients. Que els
altres siguen ja tants, que no hi haja res a fer, que la nostra
simplicitat del bé ja no tinga suficient empenta davant l'empenta
de la seua simplicitat del bé. València, el País
Valencià, em sembla un trist exemple.
Ponència llegida a la taula rodona
"El nou panorama de les idees" del X Congrés
de Pensament: "Història i Política: La Transició
i el debat de les idees" inclòs dins dels 33 Premis
Octubre: "Memòria de la Transició", i
que tingué lloc a València del 26 al 30 d'octubre
de 2004.
Versió per a imprimir