Crítica de la multiculturalitat
Article de Luís Roca Jusmet del llibre
Globalització i interculturalitat ( La Busca edicions)
1) Introducció
Criticar
el multiculturalisme significa problematitzar dues qüestions : En
primer lloc la operativitat teòrica de la noció de multiculturalitat per
entendre la societat contemporània i en segon lloc la proposta política
que hi ha darrere de la defensa del multiculturalisme. Però s’ha
d’aclarir quina és la perspectiva a partir de la qual orientaré la
reflexió crítica, ja que només podem fer una crítica si tenim un criteri
i aquest vull que sigui explícit. Aquesta perspectiva és filosòfica, la
qual cosa vol dir per a mi que està orientada per la recerca de la
veritat i del bé, sense majúscules ( no poden tenir un caràcter absolut)
però amb determinació, és s dir, sense perdre’s en un relativisme que
acaba diluint qualsevol afirmació. Hi ha un primer criteri epistemològic
que és el del realisme crític, que per cert formula molt bé un dels
autors que inspiren aquest text, que és Kwame Antonthy Appiah. Aquest
filòsof considera que encara que cal mantenir la idea d’una realitat
independent del coneixement, és la naturalesa del tema del qual parlem
el que ens porta a una posició realista o nominalista. i que justament
el problema de les identitat cal abordar-lo de manera nominalista.
1
I és nominalista en el sentit que, al marge de que som una entitat
biopsicosocial, que és afirmació vertadera sobre un fet real , totes les
altres identitats es basen en classificacions que són possibles ( si no
estaríem en el deliri) però no són necessàries. És a dir, que sense ser
arbitràries són convencionals ( són classificacions productes de
l’acord encara que estiguin basats en trets que són reals ) i també són
subjectives ( perquè en última instància hi ha un element fonamental que
és el de la identificació).
En
la perspectiva de la moral i la política, diu Appiah, també cal
mantenir un cert realisme, en el sentit d’afirmar l’existència
d’elements comuns inqüestionables. La bona convivència ( que és, crec,
l’objectiu de la moral i la política) s’ha de garantir a partir del
respecte i de unes normes que la possibilitin. Però això no s’ha de
plantejar en termes de valors perquè aquests principis universals no han
de dependre d’ells, ja que són els que els possibiliten. El que cal
deixar clar és que aquests principis universals són concrets en el
sentit que és al llarg de la història que es van cristal·litzant.
I
avui crec que ho fan a través del respecte ( en la moral) i la
democràtica ( en la polític). Considero impossible una moral que nos es
basi en el respecte, ja que en cas contrari podem parlar d’una ètica com
sistema de valors ( tal com pot plantejar Nietzsche, per exemple ) però
no d’una moral, que sempre cal que estigui orientada cap al
reconeixement de l’altre. Com diu l’interessant i poc conegut filòsof
francès Marcel Conche la moral és universal mentre que l’ètica és
particular
2 i la moral dels drets de l’home és l’absolut moral de la nostra època.
3
De la mateixa manera no pot haver política sense democràcia, com molt
bé ens ha mostrat Jacques Rancière, ja que si per política entenem
l’acció pública, la intervenció del poble transformat en
ciutadà, sense
democràcia no hi ha política possible
4, l’únic que tenim és un ordre jeràrquic. I aquí cal
entendre que, com diu Amatya Sen ( un dels altres autors que també
prendré com a referència) la democràcia s’ha d’entrendre com un sistema
polític formal inventat per Occident sinó com una conquesta històrica
d’arrels mundials basada en la deliberació pública com a premissa per
les decisions polítiques.
5
La
teoria de referència per defendre el multiculturalisme serà la de
Charles Taylor, important filòsof contemporani canadenc i defensor dels
drets de la minoria francòfona del Quebec al seu país. La crítica del
multiculturalisme l’orientaré a partir de l’anàlisi d’un sociòleg
crític, Gerd Baumann i d’algunes reflexions teòriques de tres autors que
curiosament tenen en comú que encara que s’han format en la nostra
tradició cultural europea procedeixen pel seu origen del nostre l’Altre
: l’Europa de l’Est, Àsia i Àfrica. Són Slavoj Žižek, Amaryta Sen y
Kwame Anthony Appiah, procedents respectivament de l’antiga Iugoslàvia,
de l’ Índia i de Ghana. Seguiré aquest itinerari per arribar a una
conclusió crítica respecte al multiculturalisme i formular una proposta
política alternativa.
2) Crítica teòrica al multiculturalisme
El terme
multiculturalisme
va aparèixer a Canadà als anys 70 vinculat a la pressió de la comunitat
francòfona quebequenca davant de la majoria d’origen anglosaxó. L’any
1982 va incorporar el reconeixement explícit de la multiculturalitat a
la seva Constitució. Aquest multiculturalisme apareixia per tant com
resultat d’una demanda específica, que era el del reconeixement de la
identitat cultural d’una comunitat minoritària dintre d’un Estat-nació.
El podem englobar dins d’una opció comunitarista que considera que la
identitat personal l’adquirim dins de grups culturals internament
cohesionats i clarament diferenciats de les altres comunitats. Sense
anomenar-lo, el nacionalisme català utilitza aquest concepte per
reivindicar Catalunya com a nació a partir d’un identitat cultural
pròpia.. Aquest és el primer sentit que dóna Will Kymlicka
6
que és, com Taylor, de nacionalitat canadenca i militant del moviment
francòfon del Quebec. La seva proposta política és la de formular un
tractat bilateral de respecte mutu entre diferents grups culturals (
ètnies) d’un mateix Estat ( prenent com a model el que ha passat amb la
comunitat francòfona de la qual ell forma part a Canadà). Des d’aquesta
posició considera que hem d’entendre el dret a la pròpia cultura com un
dret humà, que en el cas de les minories implica una política activa que
cal que doni lloc a polítiques de discriminació positiva. Kymlicka
considera que aquest últim punt, que és el dels
drets de les minories ètniques s’havia d’incloure dins d’una Teoria de la Justícia.
Posteriorment hi ha un desplaçament del sentit del terme
multiculturalisme
per aplicar-lo a una altra realitat social, que és la dels col·lectius
d’immigrants no europeus que arriben als països industrialitzats des de
realitats culturals clarament diferenciades.
Com
hem dit a la introducció, el teòric més sòlid del multiculturalisme és
Charles Taylor, que considera que el multiculturalisme és un problema
moral que es basa en el principi ètic del reconeixement de l’altre, en
un primer lloc des de la seva dignitat i en segon des de la seva
diferència. Taylor considera que la Modernitat desenvolupa històricament
aquest principi ètic del reconeixement en dues etapes, una primera
basada en la universalitat i un segona basada en la diferència. En
primer lloc cal, efectivament, reconèixer els valors i els drets
universals de la persona, que ens porta des de la defensa
del principi de l’honor cap a la defensa del
principi de la dignitat.
Però en un segon moment creu que hem de passar a un reconeixement de
les diferències, que per a Taylor es concreten en les persones però
sobre tot en les cultures, que és l’únic horitzó en què els primers es
poden desenvolupar. Considera Taylor que aquesta és un qüestió pendent
ja que el que ha succeït és que les cultures minoritàries han estat
oprimides per les majoritàries, justificant-se en un universalisme
procedimental que no té en compte les diferencies reals, que són
diferències culturals, i per diluir-les en un particulturalisme
etnocentrista disfressat d’ universalisme
7.
Aquesta és l’opció que ell considera que anomenada erròniament liberal,
que es basa per Taylor en una concepció atomista i formalista de la
societat, considerada com una agregació d’individus, cadascú dels quals
té els seus drets i que l’objectiu és defensar els drets de tots ells.
Les seves arrels filosòfiques considera que les trobem en Hobbes ( per
la concepció atomista) i en Kant ( per la seva defensa del dret contra
el bé). John Rawls seria el màxim exponent actual d’aquesta opció
política.
Però Taylor no es considera anti-liberal, per la qual cosa li sembla un error el suposat debat entre comunitaristes i liberals
8,
ja que ell mateix es considera un tipus de liberal que planteja la
societat com una eina comú a través de la qual els individus reunits
poden arribar a uns objectius que no poden assolir individualment. I el
que ens fa humans és el llenguatge, que es concreta en una llengua
determinada, que és la pràctica normativa de una comunitat. La concepció
atomista seria contrària a la concepció de l’home com a ésser social.
L’única
defensa d’aquest principi ètica del reconeixement de la diferència,
segons Taylor, la trobem en un multiculturalisme ben entès.
9
I aquest multiculturalisme no pot ser relativista, ja que això ens
obligaria acceptar cultures que neguen la dignitat de tots justificant
la discriminació o la violència ( canibalisme, racisme, ablació...). El
problema per a ell és com solucionar aquesta paradoxa, que és l d’evitar
el relativisme sense caure en el etnocentrisme. La solució, tal com la
planteja Taylor, és que partim d’una presumpció sobre la igualtat de
validesa de totes les cultures per fer després un estudi comparatiu i
seleccionar les que han donat un horitzó de sentit a uns homes durant un
llarg temps ( que quasi es veu temptat d’identificar amb les
religions). Però el problema és evident : quines serien aquestes
cultures ? Qui les determinaria i en funció de què ?
Crec
que l’arrel de la qüestió és una altra, ja que com planteja
encertadament Appiah el que hi ha en el fons d’aquest discurs tan
discutible sobre el multiculturalisme, tal i com ho planteja Taylor, és
la prioritat que dóna a una discutible concepció de la identitat
cultural, entesa com una mena de d’equipatge que heretem per tornar a
transmetre a la generació següent, amb la qual cosa és la continuïtat a
través de les generacions d’unes creences, d´unes institucions i d’unes
pràctiques específiques la que li donaria el seu valor.
El sociòleg Gerd Baumann planteja una interessant reflexió sobre multiculturalisme
10
a partir d’una anàlisi crítica de les bases de la identitat cultural,
que serien la identitat nacional, la identitat ètnica i la identitat
religiosa. El que està en joc en realitat en el debat sobre la nació, la
ètnia o la religió és la idea de cultura que tenim. Considera que hi ha
dos formes d’entendre-la, que són l’essencialista i la que la entén com
un procés obert. La primera comença amb el segle XIX, té la seva base
filosòfica en Herder i considera la cultura com una herència col·lectiva
immutable que configura la forma de vida dels seus membres. La segona
considera la cultura com un procés obert que anem creant i recreant, ja
que les cultures reals són obertes i estan sotmès a un procés constant
de canvi. La concepció final sobre la nació, l’ètnia i la religió
depenen del punt de vista que escollim sobre la cultura. L’ètnia és, per
Baumann, una construcció social imaginària que estableix un límit entre
diferents comunitats, però aquesta classificació és falsa quan perd
la seva ambigüitat real i vol tenir un caràcter absolut i restrictiu.
L’ètnia es transforma en un element unificador que elimina les
diferències internes i que legitima a uns representants que parlen en el
seu nom. Es tracta d’entendre l’etnicitat com una construcció social
que interpreta malament les diferències relacionals dels trets
col·lectius i les transforma en diferències absolutes.
La
nació es constitueix a partir d’un o diversos grups ètnics que tenen
voluntat de construir un Estat i consideren que els hi correspon.
Històricament els estats apareixen a partir del segle XVI i és per tant
és una realitat social post ètnica, ja que té unes bases ambivalents :
per un lloc és racional i per una altre és romàntica (
ètniconacionalista). D’aquesta manera l’Estat-nació va crear una nova
religió que és el nacionalisme, que transforma un col·lectiu en una
comunitat de sentit, la qual cosa vol dir que es basa en una
identificació imaginària amb una sèrie de valors i de creences, igual
que la religió. En aquest aspecte m’agradaria recordar un excel·lent
text de Slavoj Žižek
11
que planteja que el nacionalisme es la resta patològica de la
democràcia, ja que mentre aquesta és formal (fa referència a un subjecte
sense atributs) el gaudiment de la identificació col·lectiva passa per
la idea de nació. Respecte a l’ últim aspecte esmentat per Baumann, que
és la religió , considera que aquest és un element que considerem
prioritari en la identitat cultural dels immigrants de països no
europeus, però l’error és que quan ho fem li donem un caràcter
reificador i essencialista. D’ aquesta forma ho entenem erròniament com
si tingués un caràcter dogmàtic i fonamentalista, com si fos un
equipatge cultural que un porta a sobre quan emigra sinó com un procés
obert que el subjecte pot conservar, transformar o deixar. Contra
aquesta concepció de la religió també hem de lluitar perquè també és un
procés obert i canviant.
En el seu llibre
Cosmopolitisme12
Appiah critica el que considera que és la base epistemològica i ètica
que fonamenta l’altra base branca del multiculturalisme, que seria el
relativisme cultural basat en la separació radical entre fets i valors
que fa el positivisme. En aquesta línia es considera que els fets són
vertaders o falsos i els valors ètics depenen de preferències
subjectives, siguin individuals o col·lectives. El multiculturalisme es
basaria en el drets que tenen els col·lectius que volen viure segons la
seva preferència subjectiva.. Des aquesta perspectiva no hi ha
possibilitat d’un substrat ètic comú ni de cap mena d’universalisme, per
la qual cosa tot queda reduït a opinions que són incommensurables entre
sí.
3) La crítica política al multiculturalisme
La
crítica política al multiculturalisme de què parlarem serà la que fa el
sector més crític del liberalisme progressista i de l’esquerra radical,
que qüestionen aquest multiculturalisme justificat des del pensament
políticament correcte.
El
liberalisme és una paraula ambigua que cal clarificar en quin sentit la
utilitzem quan l’esmentem. Per una banda és de les opcions polítiques
del capitalisme, com podem concloure si l’analitzem des d’una història
crítica
13
que ens la presenta com una defensa individualista de la llibertat
abstracta, combinada amb un elitisme en què dominen els que suposadament
són els millors i una defensa fonamentalista del mercat. Però davant
d’aquest liberalisme hipòcrita i conservador hi ha també un liberalisme
sincerament progressista, més lligat a una defensa sincera de la
igualtat de drets, d’una ciutadania emmarcada en una democràcia
participativa i de les llibertats. Aquesta tradició està molt ben
personificada en clàssics com John Stuart Mill i avui està representada
molt dignament per Amaryta Sen o el mateix Appiah, de qui ja hem parlat.
L’economista
i filòsof Amaryta Sen serà la meva referència per qüestionar el
multiculturalisme, ja que considera que es fonamenta en una concepció
errònia de la identitat cultural que té conseqüències devastadores per a
les persones i per a les societats, com demostra amb rigor i
consistència a partir de molts exemples històrics, sobre tot amb el país
que millor coneix, la India
14.
Considera que la ideologia que hi ha darrera del plantejament
multiculturalista és la idea que els humans estem definits per una
identitat cultural única, afirmació que és falsa i políticament molt
perillosa. En realitat, diu el pensador, estem definits per molts trets
culturals i cadascú d’ells ens fa formar part d’un conjunt particular
d’humans : un pot ser català però també d’esquerres i budista i pot ser,
a més, un apassionat de la música clàssica, amb la qual cosa cada un
dels seus trets culturals el vinculen a un conjunt específic de persones
diferent un de l’altra. Per tant la identitat cultural de cada persona
és molt diversa, ja que el conjunt de les seves influències, pràctiques
i afinitats venen de llocs molt diferents. Si ens oblidem de la
pluralitat de les nostres filiacions ens identifiquem amb una cultura
única totalment imaginària que ens porta a caure en la il·lusió d’un
destí col·lectiu. Il·lusió que ens porta al sectarisme, al fanatisme i
al límit a la violència, com s’ha demostrat tràgicament a llocs com
Bòsnia o Ruanda.
La
pròpia idea de civilització, tan mal utilitzada actualment, és en sí
mateixa errònia perquè és producte d’aquesta lògica il·lusòria. El que
cal és, per a Sen, no discutir no substituir una guerra per un diàleg
entre civilitzacions sinó la d’eliminar la pròpia idea de civilització,
ja que aquesta paraula no correspon a cap realitat. Encara és més
difícil identificar, com moltes vegades fem, civilització amb religió,
per la qual cosa és important buscar-hi altres referents ( polítics,
personals, socials...). Sen porta la crítica al plantejament
comunitarisme, que encara que considera que parteix d’un plantejament
benintencionat que acaba negant les contradiccions dintre d’una
comunitat ( que fa que algú es consideri més proper al que està en un
altre comunitat) i a partir d’aquí nega la capacitat d’escollir i acaba
supeditant al ciutadà al suposat grup cultural originari.
La
crítica de Sen al multiculturalisme, per concloure, es basa en el fet
que té una base a la vegada errònia i perillosa que és que la de
considerar que les persones ens defineixen a partir d’una identitat
cultural única. I aquesta idea és falsa perquè tenim molts trets
culturals que ens defineixen i cal que siguem nosaltres individualment
els que definim la prioritat que donem a cadascun d’aquests elements, ja
que aquesta és la nostra capacitat d’elecció i l’horitzó de la nostra
llibertat personal. Però també es fals perquè amb la identitat cultural
tenim altres identitats, com per exemple la política i la social. I és
perillós perquè aquesta identitat cultural única, que com hem dit és
il·lusòria, porta al dogmatisme i al sectarisme al dividir el món humà
entre “nosaltres” i “els altres”.
Finalment
entraré en la crítica que desenvolupa un sector de l’esquerra radical
sobre el multiculturalisme com a lògica cultural del capitalisme
multinacional
15 , En centraré en entrevista
Arriesgar lo impossible16 i
passant per llibres seus com
El fràgil absoluto17,
Repetir a Lenin18. Amor sin piedat.19
La
crítica de Žižek va contra el pensament liberal de la tolerància, el
que es presenta com a políticament correcte ( que inclou el
multiculturalisme) i que acaba convertint-se en una de les ideologies
bàsiques del tardocapitalisme i considera que la funció és amagar els
antagonismes reals de la societat capitalista globalitzadora. Encara que
hi ha molts conflictes socials a la nostra societat, la lluita de
classes és per Žižek l’antagonisme bàsic, plenament actual envers el
plantejament postmodernisme que dóna prioritat a les diferents lluites
parcials ( dones, homosexuals, ètnies, ecologistes).
20
En
un altre sentit la tolerància envers l’Altre adopta una posició de
superioritat en el cas dels comunitaristes com Taylor, ja que es
planteja a partir d’una distància enfront l’Altre des del filtre de la
nostra superioritat moral, que és el que decideix el que és acceptable i
el que és inacceptable. En el cas del relativisme postmodern, el
multiculturalisme seria una posició global buida de contingut i que
seria el punt de la superioritat universal a partir del qual contemplem
els altres. Nosaltres som el tribunal, nosaltres diem fins a on poden
arribar, perquè en el fons no hem perdut la perspectiva del colonialista
que observa la cultura local del colonitzat. A vegades també té la
superioritat del paternalisme : igual que a un nen li tolerem les seves
ximpleries quan no fan mal.
Però
darrere del multiculturalisme liberal i tolerant hi ha també una certa
por a aquell Altre al que tolerem, però amb qui mantenint sempre la
distància : el deixem tranquil però sempre que es quedi amb els seus.
Però
Žižek afegeix que no podem considerar el multiculturalisme liberal un
fenomen social aïllat, sinó que ho hem de contemplar dins de la dinàmica
global de què forma part. Pel filòsof el complement inevitable del
multiculturalisme és el racisme obscè i obert de l’extrema dreta
populista, que canalitza la part amagada d’aquest racisme cultural que
es nega a sí mateix. El multiculturalimse és, en definitiva, un racisme
reprimit i con diu Freud el que reprimim sempre retorna, i ho fa
justament a través del populisme racista.
4) Una proposta alternativa
Aquesta
doble realitat a què fa referència el multiculturalisme com a
ideologia té una concreció molt clara a Catalunya: la consideració de sí
mateixa en el marc polític espanyol i la dels immigrants que arriben
de països llatinoamericans, africans i asiàtics.. Val la pena precisar
que encara que el nacionalisme català ( com el basc o el gallec) no
parlin de sí mateixos com formant part d’aquest multiculturalisme sí
utilitzen criteris afins al desenvolupat per Taylor i mai parlant de sí
mateixos com a ètnia sinó com a nació, encara que aquesta vindria
definida per una identitat cultural. En el cas del col·lectius
immigrants dels països no europeus si ens referim a ells com a ètnia a
partir d’una identitat cultural. El nacionalisme català defensa a
Catalunya com a nació a partir de la seva identitat cultural i, com a
mínim el més conservador, crítica explícitament al multiculturalisme com
una contaminació, com mostra les intervencions de Jordi Pujol
21 o una confusa crítica al multiculturalisme apareguda en algunes publicacions actuals beneïdes pel nacionalisme català
22.
Aquest plantejament critica el multiculturalisme com a defensa del
patriotisme a partir d’una determinada identitat cultural. En sentit
contrari, la ideologia espanyolista defensa la identitat cultural
d’Espanya contra la fragmentació culturals dels que anomenen
nacionalismes perifèrics i de la contaminació del que anomenen
cultures estrangeres.
L’esquerra nacionalista aixeca la bandera del la defensa dels propis
drets nacionals i també de la defensa dels drets culturals dels nou-
vinguts. El que veiem és que en tots els casos el que domina és una idea
hegemònica de identitat cultural que es converteix en el punt de
referència dels seus discursos.
Penso
que el que cal és sortir d’aquestes polèmiques a partir d’identitats
culturals per defensar un altre punt de vista a partir de les premisses
que aniré formulant.
1) Substituir, com diu Appiah, la paraula
multiculturalisme per la de
cosmopolitisme.
Al marge de les raons més convencionals que enumera l’autor anterior
vull fer referència a un article de Žižek titulat “Hacia una nueva
lectura de Kant”
23,
que penso que serveix per establir les categories bàsiques a partir de
les quals el podem entendre d’una manera eficaç. El que planteja és que
la idea de Kant d’una societat mundial-cosmopolita cal entendre-la com
un nou principi d’identificació radicalment diferent del
orgànic-cultural que s’actualitza en una tradició particular. La noció
de Kant, segons la seva discutible però interessant lectura, seria la de
la singularitat universal, la del subjecte que sense passar per la
mediació particular participa en la humanitat universal. En aquest
sentit, quan Kant contraposa en el seu text “Què és la Il·lustració” el
que és
públic al que és
privat, el primer cal entendre´l com aquesta
humanitat comú que surt de la pròpia singularitat, sense passar per cal cultura identitària. I
el privat
com el que està lligat a aquests llaços comunitaris. En aquest sentit
el que cal reivindicar de la herència il·lustrada és aquesta
singularitat lligada a la universalitat y no aquesta dimensió
comunitària-ètnica que donaria la pertinença a una cultura determinada.
Podem,
però, acceptar el que ens diu Charles Taylor en contra del atomisme i
el individualisme, ja que som éssers social que ens conformem a través
d’una llengua i d’un ordre social però penso que cal plantejar aquesta
dimensió social en una perspectiva universal i cosmopolita i no cultural
i particular.
2)
Podem acceptar les identitats culturals com un conjunt de trets
distribuïts de manera relativa. Crec que hauríem d’aplicar al racisme
cultural la mateixa teràpia que vam fer amb el racisme biològic. I
aquesta consisteix en no entrar en el debat si les cultures ( com abans
les races) són iguals en valor o alguna és superior a les altres. Es
tracta de desactivar la pròpia idea de cultura ( com abans la de raça)
que trobem a la seva arrel. El científics ens van mostrar que la
genètica ens mostra el que tenim de comú a nivell específic i el que
tenim de diferent a nivell singular. Que les suposades unitats
genètiques particulars absolutes que es troben amb les suposades races
no existien i que l’únic que hi ha són trets genètics particulars ( de
grup) que no conformen unitats reals. Amb la cultura passa exactament el
mateix i és la idea de grup amb una identitat cultural homogènia que
ens diferenciar dels altres la que hem de qüestionar. Les
particularitats culturals com les llengües cal respectar-les perquè està
viva en molts ciutadans, evidentment. Els costums, les pràctiques es
respecten però com manifestacions d’un conjunt de ciutadans i sempre que
elles mateixes no siguin un atemptat contra el respecte als altres, que
és com he dit una condició indiscutible.
Tot
això no ens porta a la negació de la identitat cultural sinó que
aquesta l’entenem de manera relativa i no absoluta, dinàmica i no
estàtica. Las persones són las que tenim identitats culturals i aquestes
es basen en identificacions subjectives, siguin conscients o
inconscients, voluntàries o involuntàries. I aquestes identificacions no
són únicament creences sinó que també són pràctiques, i formen part
d’un procés obert. La conclusió és, per tant, que cultura és un procés
obert de creació i recreació i no una transmissió. Podíem vincular
aquest plantejament sociològic amb la perspectiva filosòfica de
Cornelius Castoriadis, que critica la metafísica identitària per afirmar
que la cultura és producte de l’imaginari radical, un magma de
representacions imaginàries que estan en procés de constant
transformació.
24
3)
No hi ha identitats culturals absolutes, hi ha una identitat personal
que recull diferents tres culturals, cadascú dels quals ens porta a
formar part d’un conjunt de persones. hem d’entendre no de manera
negativa sinó també positiva, ja que no es tracta només de mantenir uns
límits respecte a l’altre sinó també de fer un treball actiu,
(expressiu com diria el sociòleg Richard Sennett) d’apropament a l’altre
25 Em sembla que és molt pertinent substituir el terme de
tolerància pel de
respecte,
tal com plantegen Appiah i Sen. Val la pena recollir per criticar-lo el
que entén per tolerància Giovanni Sartori en el seu llibre sobre
multiculturalisme : tolerant és el que té creences i principis propis,
els considera vertaders i, en canvi, accepta que els altres tinguin el
dret a cultivar creences equivocades
26.
Si bé la reflexions de Sartori són interessants i em sembla bé que
insisteixi en aquest element afirmatiu de les pròpies creences penso que
el respecte a l’altre implica entrar en conversa amb ell, i això com
diu correctament Appiah vol dir acostumar-se a l’altre no intentar
convèncer-lo, però també vol dir buscar el que hi ha de comú i el
sentiment de curiositat pel que és diferent. Què podem compartir i què
podem esperar d’aquell al que percebem com algú que està equivocat i que
com a tal l’hem de tolerar ? Com diu aquest mateix el cosmopolites
pensem que fins i tot podem aprendre alguna cosa d’aquells amb els que
estem en desacord ( no que estan equivocats ). Però cal que insistim que
aquí no parlem de respecte ni de democràcia, sinó de valors. Al que no
accepta el respecte ni la democràcia ni tan sols el tolero ( com a mínim
en aquestes creences i, si arriba el cas, conductes ) mentre que aquell
que sí la respecta no únicament el tolero sinó també el respecto També
em sembla millor plantejar aquesta conversa de les persones de valors
culturals diferents per sobre de l’anomenat
diàleg de les cultures.
Al marge de la bona voluntat i la perspectiva universalista ( és a dir,
cosmopolita ) que hi ha moltes vegades darrere d’aquesta proposta
27
sempre podem criticar el plantejament excessivament culturalista del
plantejament. I sobre tot el fet que sempre és una suposada autoritat la
que representa al grup i parla en el seu nom, com podem veure en
esdeveniments com el de la
Alianza de las Civilizaciones.
4)
Els elements culturals són uns elements particulars que no ens han de
fer oblidar-nos d’altres particularismes que són molt reals, com el de
les classes socials, que marca una distinció objectiva que cal
considerar, encara que avui sigui més ambigua que en els temps de Marx.
La lluita de classes, com ens recorda Žižek, no ha acabat, i quan veiem
que a las eleccions USA es parla de “vot negre” o de “vot llatí” podem
comprovar com aquestes categories ( que en aquest cas poden reflectir
majoritàriament un situació similar ) amaguen la realitat de classe,
sobre tots pels obrers blancs.
Cal
defensar una ciutadania política basada en la condició universal que té
un ésser humà per ser el que és. Ciutadania política basada en la
participació democràtica activa i en el respecte, no plantejat com un
valor sinó com una condició indiscutible lligada a la idea de ciutadania
i de democràcia. I en aquest marc cada un construïm la nostra identitat
subjectiva de manera singular, travellat per múltiples influències
culturals durant tota la seva vida, algunes trobades i altres
escollides.
La
reflexió crítica del multiculturalisme ens porta, per tant, a un
cosmopolitisme democràtic basat en el respecte actiu envers l’altre, en
el seu reconeixement.
1 Appiah, Kwame Anthony
Mi cosmopoltismo Ed. Katz, 2008, Barcelona
2 Conche, Marcel Entrevista en
Padeia nº 62 Ed. Sociedad Española de Profesores de Filosofia, Madrid, 2002
3 Conche, Marcel Entrevista en
Paidea nº 70, Ed. Sociedad Española de Profesores de Filosofia, Madrid, 2004.
4 Rancière, Jàcques
El desacuerdo. Política y filosofia Ed. Nueva Visión, Buenos Aires, 2007
5 Sen, Amartya
Identidad y violencia. La ilusión del destino. Ed. Katz, Buenos Aires, 2006
6 Kymlicka, Will
Ciudadania Multicultural Ed. Paidós, Barcelona, 1996
7 Taylor,Charles “La política del reconocimiento” en
Argumentos filosóficos Paidós, Barcelona, 1999,
8 Taylor, Charles “El debate entre liberales y comunitarios”
Revista de Humanidades nº 2 Universidad Nacional Andrés Bello, Santiago, 1994
9 Taylor, Charles
El multiculturalsimo y la política del reconocimiento Ed. F.C.E., México, 1993
10 Baumann, Gerd
El enigma multicultural Ed. Paidós, Barcelona, 1999
11 Žižek, Slavoj “El malestar de la democracia formal” en
Mirando al sesgo, Ed. Paidós, 2000, Buenos Aires
12 Appiah, Kwame Anthony
Cosmopolitismo. La ética en un mundo de extraños Ed. Katz, Buenos Aires, 2007
13 Muniesa, Bernat
Libertad, liberalismo, democracia Ediciones. de Intervención Cultural , Barcelona, 2008
14 Sen, Amaryta op. Cit.
Identidad y violencia. La ilusión del destino. Ed. Katz, Buenos Aires, 2006
15 Žižek, Slajov i Jameson, Frederic
Estudios culturales.
Reflexiones sobre el multiculturalismo , Buenos Aires, Gedisa, 2001
16 Žižek, Slavoj
Arriesgar lo imposible. Conversaciones con Glyn Daly Ed. Trotta, Madrid, 2006
17 Žižek, Slavoj
El frágil absoluto o ¿ por qué merece la pena luchar por el legado cristiano ? Ed. Pretextos, València, 2002
18Žižek, Slavoj
Repetir a Lenin Ed Akal, Madrid, 2004
19 Žižek, Slavoj
Amor sin piedad. Hacia una política de la verdad Ed. Síntesis, Madrid, 2004
20 Žižek, Slavoj “¿ Lucha de clases o postmodernismo ?” en
Contingencia, hegemonia, universalidad. Diálogos contemopráneos en la izquierda FCE, Buenos Aires, 2003
21 Conferència de Jordi Pujol al Institut d’Estudis Catalans el 10 de novembre de 2004
22 Luri, Gregorio “La dèria del multiculturalisme” en
L’escola contra el món Ed.La Campana,2008
23 Žižek, Slavoj “Una nueva lectura de Kant” en
Violencia en acto Ed. Paidós, Buenos Aires, 2004
24 Castoriadis, Cornelius
La institución imaginaria de la sociedad Ed. Tusquets, Barcelona, 1989
25 Sennett, Richard
El respeto. Sobre la dignidad del hombre en un mundo de desigualdad Ed. Anagrama, Barcelona, 2003
26 Sartori, Giovanni
Pluralismo, multiculturalismo y extranjeros Ed. Taurus, 2001, Madrid.
27 Senghor, Leopold Sedar
El diálogo de las culturas Ed. Mensajero, Bilbao, 1995